فیلم | مسجد پخت؛ یادآور رنگ معنویت در دوران زند
کد خبر: 3979792
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۱

فیلم | مسجد پخت؛ یادآور رنگ معنویت در دوران زند

مسجد روستای پخت خراسان‌جنوبی از بناهای تاریخی معنوی این استان است که نشان از توجه مردم این منطقه از زمان‌های دور به عنصر معنویت در زندگی دارد.

به گزارش ایکنا از خراسان‌جنوبی، مسجد پخت در داخل روستای پخت در فاصله حدود 10 کیلومتری غرب سربیشه قرار دارد.

مهم‌ترین عناصر معماری مسجد پخت عبارتند از سر در ورودی، دالان، صحن مرکزی و شبستان، سر در ورودی دارای طاق جناغی است که عرض دهانه آن 310 سانتیمتر است و پوشش سقف آن از نوع گنبدهای کم‌خیز است.

مسجد جامع پخت با ۲.۵ قرن قدمت، در سربیشه واقع شده است؛ همان که دیوارهای قدیمی‌اش با تو سخن می‌گوید و تو را به داخل مسجد با حیاطی از درخت‌های سر به آسمان کشیده که گویی با خدا نجوا می‌کنند و ایوان‌های سقف کوتاه فرا می‌خوانند.

در 20 کیلومتری غرب سربیشه روستایی با طبیعت دل‌انگیز به نام «پخت» وجود دارد که مسجدی با 243 سال قدمت را در دل خود جای داده است و مربوط به اواخر سلسله زندیه است.

این بنای تاریخی ارزشمند که هنوز هم مورد استفاده قرار می‌گیرد، در سال‌های اخیر بازسازی و مرمت شده و هنوز هم چون قرن‌ها پیش ملجأ نمازگزاران است و سقف‌هایش آشنا به دردل‌های خداگونه.

روایت بندگی با قدمت ۲ قرن در کالبد یک مسجد

بنای مسجد جامع پخت بر اساس کتیبه موجود بر سر در شبستان مسجد سال 1191 هجری قمری ساخته شده است و به اواخر سلسله زندیه برمی‌گردد.

مهم ترین عناصر معماری این بنا شامل سردر ورودی، دهلیز، صحن و شبستان ستون دار، ایوان ورودی با فرم چهار ضلعی و پوشش گنبدی به همراه تزئینات است.

صحن مسجد به شکل چهار ضلعی منتظم است و یک رشته قنات از داخل آن عبور می‌کند که برای وضو گرفتن از آن استفاده می‌شده است، این مسجد هم‌اکنون هم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در سال ۹۷ این مسجد بازسازی و مرمت شد. اعتبار این پروژه بالغ بر ۱۵۰ میلیون ریال بود که با مشارکت نمایندگی میراث فرهنگی شهرستان و هیئت امنای مسجد تأمین شد.

بازسازی و مرمت این مسجد باعث شد تا هنوز هم بتوان سال‌ها از آن استفاده کرد و در نتیجه معنویت و خلوص خداگونه در این روستا جریان داشته باشد، این معنویت در کوچه منتهی به مسجد و دیوارهای قدیمی‌اش با تو سخن می‌گوید و تو را به داخل مسجد با حیاطی از درخت‌های سر به آسمان کشیده که گویی با خدا نجوا می‌کنند و ایوان‌های سقف کوتاه فرا می‌خوانند و مسجدی که حضور در آن تو را یاد مساجد تاریخی چون مسجد کوفه می‌اندازد؛ همان که مظهر سجود علی(ع) و عدالت او بود.

روایت بندگی با قدمت ۲ قرن در کالبد یک مسجد

مسجد تاریخی پخت، به شماره 4483 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

گزارش تصویری را اینجا ببینید.

انتهای پیام
captcha